top of page

David Lodewyckx

themadagen

Als tiener vooral verslingerd geraken aan Mozart en Beethoven: klinkt dat bekend? En nadien historisch ‘doorgroeien’ naar Schubert en Schumann: voorspelbaar, niet?

Met Bach verscheen tijdens mijn studies schriftuur een nieuwe geniale held aan mijn toen nog beperkte firmament. Dankzij de opleiding musicologie werden hier kort nadien heel wat andere sterren aan toegevoegd: Brahms, Bruckner, Wagner, te veel om op te noemen…


De hemel ging voor mij helemaal open tijdens mijn jaar aan de Schola Cantorum in Basel. Ik was 35 en ontdekte (eindelijk) de onpeilbare diepten en schoonheid van de oude muziek. Een schok, een coup de foudre, mijn muzikale big bang!

Sindsdien heb ik een dubbel doel voor ogen: zelf zoveel mogelijk (over) oude muziek leren en vanuit die passie zoveel mogelijk mensen onderdompelen in dit wondermooie universum.


De afgelopen jaren heb ik met studenten en volwassen leerlingen heel wat onvergetelijke ervaringen beleefd, waarbij ik bijna steeds vanuit oude muziek(theorie) vertrek. Samen contrapunt improviseren, koralen harmoniseren, partimenti en partimentofuga’s realiseren, bestaande werken doorgronden, samen historische bronnen lezen, gehoorvorming op basis van galante schema’s en sequensmodellen (Vivaldi!), stijlcomposities maken, …

Samengevat: jong en oud actief en passief vertrouwd maken met de wortels van onze muzikale traditie!

bottom of page