Manami Matsuyama
cornetto
Een van mijn favoriete muziekschrijvers is Giovanni Pierluigi da Palestrina, een Italiaanse componist uit de 16e eeuw. Zijn motetten zijn zo mooi, het is alsof er een helder licht doorheen schijnt. Ik speel graag diminuties van bijvoorbeeld Rognoni of Bovicelli die gebaseerd werden op Palestrina's motetten. Deze prachtige muziek uitvoeren op cornetto is een van de redenen waarom ik met dit instrument begonnen ben.
Indien ik één instrument zou moeten kiezen uit mijn collectie, dan zou dat mijn Serge Delmas cornetto in 440hz zijn. Het is een van de eerste instrumenten die ik kocht toen ik begon te spelen. Ik vind het heel mooi omdat het met me meegegroeid is. Het is niet zo makkelijk om te bespelen, maar het reageert goed zodra je weet hoe je ermee om moet gaan. Soms heeft het een klank die zo helder en krachtig is als een trompet, soms kan het zo zacht zijn als een fluit, of zo ontroerend en gevoelig als een stem.
Intense herinneringen heb ik aan het programma van een recital met voornamelijk werken uit de 16e eeuw. Ik bereidde een heleboel diminuties en arrangementen voor en schreef zelf ook een polyfoon werk in renaissancestijl, gebaseerd op enkele melodieën uit de 6e eeuw. Het was onvergetelijk om dit heel persoonlijke project samen met mijn muzikantenvrienden te realiseren op het podium.
Het klank van de cornetto is zo bijzonder en muziek maken met dit instrument is een unieke ervaring. Ik nodig je uit om het met mij te ontdekken.