top of page

Pieter De Moor

zang

Ik heb een zwak voor de Franco-Vlaamse polyfonie van de 15e en 16e eeuw. Van Dufay en Ockeghem tot Josquin en de la Rue, muziek van Gombert en Willaert, Jacob Clemens en Lassus, en tientallen anderen. Het is ongelofelijk boeiend om te ontdekken hoe deze rijke polyfone traditie zich van generatie tot generatie ontwikkelde. 

Een aantal jaar geleden vroegen een aantal van mijn zangleerlingen me om hen te coachen in het zingen van muziek uit de 15e en 16e eeuw. Ik leerde hen deze muziek te benaderen via de originele mensurale notatie. Nog steeds komen we wekelijks als vriendengroep samen om in dit repertoire te duiken. Heerlijke momenten! 

De projecten die ik met Cappella Pratensis en Vox Luminis realiseerde liggen me nauw aan het hart. Daarnaast was de opname van de eerste cd van mijn ensemble Musae Jovis een heel intense muzikale beleving. We werkten toen aan muziek van Buxtehude en tijdgenoten. 

Een aantal jaar geleden leerde ik van een vriend hout draaien. Eén van de middenstukken van mijn baroktraverso was krom getrokken. Ik dacht toen: hoe moeilijk kan het zijn om dat zelf na te bouwen, gewoon een houten buisje met gaatjes, nee? Niet echt!

Na jaren werk en toewijding opende ik in Brussel mijn atelier voor het bouwen van traverso's. En uiteraard zoals in muziek, de zoektocht is oneindig maar ongelofelijk boeiend.

bottom of page